سقف کاذب

سقف کاذب |مزایا و معایب و کاربرد ها

سقف کاذب آلومنیوم

در این مقاله قصد داریم با معرفی سقف کاذب و همچنین موارد استفاده از سقف های کاذب با توجه به انواع آنها توضیح داده می شود تا بتوانید با علم به مزایا و معایب آنها بهترین نوع آن را برای کاربری که مد نظر دارید  انتخاب کنید.

سقف کاذب چیست؟

به طور کلی به پوشش های سقفی که غالبا با استفاده از سپری های گالوانیزه با فاصله از سقف اصلی ساختمان قرار میگیرند ،سقف کاذب می گویند تا علاوه بر ایجاد فضای زیبا و لوکس تاسیسات و کابل کشی هایی که از سقف عبور می کنند را پوشش دهند. از این رو سقف کاذب کاربرد های بسیاری پیدا می کند و به طبع برای پاسخ گویی به این نیاز ها انواع مختلفی را شامل می شود که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

معرفی انواع  و کاربرد ها:

همانطور که گفتیم سقف های کاذب انواع مختلفی دارند که هریک دارای کاربرد مشخصی هستند که در زیر آنها را معرفی می کنیم:

 

سقف کاذب از جنس رابیتس:

این نوع از سقف های کاذب معمول ترین و قدیمی ترین  نوع هستند که با استفاده از سیم آرماتور به شبکه ای میلگرد متصل می شوند و پوششی از یک توری گالوانیزه را روی سقف ایجاد می کنند و در نهایت روی این توری را با گچ می پوشانند. سقف های رابیتس به دلیل استفاده  از گچ نسبت به انواع دیگر سقف کاذب ارزانتر تمام می شوند اما این را هم نباید فراموش کرد که از مشکلات اساسی این نوع سقف کاذب افزایش وزن مرده سازه هست.

سقف گچبرگ( کناف):

سقف کاذب کناف (گچبرگ)

بعد از رابیتس ها، گچبرگ ها پرکاربردترین جنس در ایجاد پوشش های جذاب در سقف ها هستند که از پنل ها(صفحات) گچی پیش ساخته ای تشکیل شده اند که روی شبکه ای فولادی، آلومینیومی و یا گالوانیزه قرار میگیرند البته شبکه فولادی به دلیل وزن زیاد و همچنین پروفیل آلومینیوم به دلیل هزینه بالا زیاد استفاده نمی شوند و زیر سازی گالوانیزه بسیار کاربرد دارند. این نوع از سقف کاذب به دلیل سرعت نصب بالا ،امکان تنوع در طراحی حین اجرا ،سبکی سازه ، در دسترس بودن  مصالح مورد نیاز ارزان قیمت هستند .علاوه برآن هزینه تعمیر نگهداری کمی دارند و به راحتی قابل تعویض هستند.

گریلیوم:

گریلیوم ها که عموما از جنس آلومینیوم و یا آلیاژ های آلومینیومی هستند شبکه ای متشکل از مربع های کوچکی هستند که کل سقف را پوشش میدهند از آنجایی که گریلیوم از مربع های توخالی تشکیل شده می توان به راحتی دریچه های تهویه هوا را در آن ها به صورت مخفی قرار دارد.

سقف های کاذب از جنس چوبی، طلقی، آلومینیومی و ترکیب آنها:

این پوشش ها هم مانند سایر هم نوعان خود روی یک شبکه از جنس گالوانیزه قرار میگیرند و فضای تحسین بر انگیز را ایجاد می کنند. علاوه بر این با ترکیب آنها می توان فضای منحصر به فرد را ایجاد کرد به عنوان مثال ترکیب سقف چوبی با ورق های طلقی یک فضای زیبا را برای محیط داخلی شما ایجاد می کند.

تایل های ۶۰*۶۰ (گچی، PVC ،آلومینیومی)

یکی از انواع بسیار متداول سقف کاذب تایل های ۶۰*۶۰ می باشند. این نوع از سقف کاذب امکان دسترسی آسان به تاسیسات موجود در سقف را ایجاد می نماید و علاوه بر این ویژگی دارای سرعت نصب بسیار بالا و امکان استفاده از پنل های روشنایی در همین سایز نیز می باشد. از انواع تایل ۶۰*۶۰ می توان به تایل ۶۰*۶۰ گچی (حصیری ،تخم مرغی ، ساده) ،تایل های گچی آکوستیک(پانچ نامنظم و پانچ منظم )تایل های ۶۰*۶۰ پی وی سی( براق و هات استمپ) تایل های  آلومینیومی (ساده،وسط پانچ ،تمام پانچ)اشاره نمود. این نوع از سقف کاذب غالبا با استفاده از سپری های گالوانیزه و آلومینیومی (سازه کلیک) اجرا گشته و همانطور که پیشتر گفته شد امکان دسترسی آسان به تاسیسات را فراهم می نماید. این نوع از سقف بیشتر در فضاهای اداری، مجتمع های تجاری ،باشگاه های ورزشی ،استخر ،انبار و سوله ،پارکینگ و … استفاده می گردد.

سقف  PVC:

سقف کاذب PVC

سقف‌ کاذب PVC یا سقف کاذب پی وی سی معمولا از وینیل ساخته شده است و  در بسیاری از قسمت‌های سازه از جمله سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پی وی سی PVC به دلیل ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر رطوبت (۱۰۰%ضد آب و قابل شستشو)،سبکی سازه، استحکام بالا و همچنین هزینه اجرای پایینی که دارد، نسبت به سایر انواع  ،دارای مزایای منحصربه فردی می باشد که به طبع باعث می شود نسبت به سایر مصالح استفاده بیشتری داشته باشد.

آسمان مجازی:

آسمان مجازیسقف های کاذبی از جنس طلق های کریستالی هستند که با یک لایه چاپی پوشانده شده اند سپس در زیر پروفیل با نورپردازی های خلافانه می توان تصویری از یک آسمان زیبا را در دکوراسیون داخلی خود ایجاد کنید البته در آسمان مجازی هیچ محدودیتی نیست و شما می توانید هر طرح دلخواهی که میخواهید را سفارش دهید. از آسمان مجازی معمولا درلابی ساختمان ،سالن های زیبایی ،مراکز درمانی ، استخر ها و مراکز ورزشی و … استفاده می شود.

 

تایل معرق:

یکی دیگر از جدیدترین انواع سقف کاذب ،تایل های معرق می باشد . این نوع از سقف کاذب با استفاده از متریال هایی مانند ورق فومیزه پی وی سیPVC  ، ورق ام دی اف (MDF) ورق استیل و … تولید می گردد . از مهمترین ویژگی های تایل معرق امکان اجرای طرح های متنوع بر روی متریال می باشد که به عبارتی بصورت معرق طرح ها اجرا می گردد. نکته حائز اهمیت در این نوع از سقف کاذب امکان اجرای نور مخفی در پشت تایل معرق می باشد که با استفاده از طلق های دوغی و یا شیری انتقال نور را امکان پذیر می نماید.

سقف کاذب تایل معرق

مزایا و معایب سقف کاذب:

 

مزیت های کلی سقف های کاذب:

  1. ایجاد یک لایه عایق و کاهش اتلاف انرژی
  2. سبکی سازه و کاهش بار ساختمان
  3. پرتابل بودن و به راحتی قابل جابجایی بودن پنل ها
  4. هزینه پایین در اجرا
  5. طراحی سیستم های خلاقانه برای تامین روشنایی محیط

معایب:

  1. کاهش ارتفاع سقف
  2. مقاومت و استحکام کمتر نسبت به سقف اصلی نیست که  البته متخصصان و مهندسین آکاژ این مورد رو به طور کامل برطرف کرده اند و خیال شما را از بابت استحکام راحت کرده اند.

 سقف کاذب چه کاربرد هایی دارد؟

از سقف های کاذب به طور کلی برای ۲ کاربرد اساسی یعنی پوشاندن تاسیسات گذرنده از سقف در عین دسترسی آسان به این تاسیسات و همچنین ایجاد فضای زیبا و منحصر به فرد در دکوراسیون داخلی استفاده می شود. اما از کاربرد های جانبی  می توان به ایجاد فضای عایق صوتی و حرارتی نیز اشاره کرد.

چرا سقف کاذب های آکاژ؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد انتخاب   به دلیل تنوع بسیار بالایی که دارند انتخاب بهترین جنس برای کارفرما سخت می باشد از این جهت آکاژ آماده ارائه انواع خدمات مشاوره و طراحی و اجرای دکوراتیو فضاهای داخلی از سال ۱۳۹۱ کار خود را با متخصصان جوان و حرفه ایی در این زمینه آغاز نموده است و با دارا بودن نمایندگی انحصاری از برند های مطرح حوزه صنعت ساختمان همچون کوبوآ ،آفن ، لیا ،اکسیر ،ویستا ،وینیفلکس و… توانسته است بیش از ۲۰۰ پروژه موفق دولتی و خصوصی را به مرحله اجرا درآورد که شامل بیمارستانها، دانشگاه ها، پتروشیمی ها ،کلینیک ها، کارخانه جات صنعتی،بانکهای دولتی و خصوصی،آژانس های هواپیمایی،خودروسازی ها، مراکز دانش بنیان،مجتمع های فرهنگی ورزشی و……بوده است.

 

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره فنی با شماره ۰۹۱۲۶۴۶۵۰۰۸ تماس حاصل فرمایید.

 

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *